Roy Lichtenstein was een Amerikaanse kunstenaar uit de 20e eeuw. Hij werd geboren op 27 oktober 1923 in New York City met als ouders Milton en Beatrice Lichtenstein. Hij groeide op in een welvarend gezin en raakte als tiener geïnteresseerd in kunst, stripboeken en wetenschap. Hij volgde in 1937 aquarel-lessen aan de Parsons School of Design en studeerde vervolgens aan de Art Students League in 1940. Na zijn afstuderen aan de middelbare school in 1940 ging Lichtenstein vervolgens naar de Ohio State University in Columbus. Hij werd opgeroepen voor het leger tijdens de Tweede Wereldoorlog en was gestationeerd in Europa. Na drie jaar in het leger te hebben gediend keerde Lichtenstein in 1946 naar huis terug om zijn studie af te ronden, waarbij hij zowel een bachelors als een master in schone kunsten behaalde. Hij werkte een korte periode aan de Ohio State University voordat hij naar Cleveland verhuisde. Hier bekleedde hij verschillende banen, waaronder een ontwerper van etalages voor een warenhuis, industrieel ontwerper en als instructeur commerciële kunst.
Eind jaren veertig begon hij zijn werk te exposeren in kunstgalerijen. Zijn schilderijen verkenden de Amerikaanse geschiedenis, mythologie en folklore, met name indianen en het Amerikaanse Westen. Door te breken met de traditie van abstract expessionisme dat populair was bij vooraanstaande kunstenaars uit die tijd, zoals Jackson Pollock, begon Lichtenstein te experimenteren met populaire cultuur als onderwerp voor zijn kunst. Met behulp van materiaal uit stripboeken en advertenties gebruikte Lichtenstein een precieze methode om kunst te maken die een in massa geproduceerd drukproces imiteerde. Eén van zijn beroemde eerdere werken is “Whamm!” – geïnspireerd op een paneel van DC-strips “All American Men of War”. Een soortgelijk stripboek geïnspireerd werk was een enorme foto van een lachende vrouw die hij maakte voor de Wereldtentoonstelling van 1964 in New York City. Door thema’s als passie, geweld en oorlog te onderzoeken, begon Lichtenstein aan populariteit te winnen. Zijn werk werd getoond op de kunsttentoonstelling van de Biënnale van Venetië, en in 1969 hield het Guggenheim Museum New York ook een grote tentoonstelling van zijn werk.
Lichtenstein werd een leider in de Pop Art-beweging, waaronder artiesten als Andy Warhol en Claes Oldenburg zich bevonden. Tegen het einde van de jaren zestig stapte hij echter weg van stripboeken en begon hij schilderijen te maken die geïnspireerd waren door meesters als Pablo Picasso en Salvador Dali. Eén van zijn nieuwe stijlen was “spiegelschilderen”, dat werd gedaan op bolvormig canvas. Hij concentreerde zich ook op stilleven-schilderijen en gebruikte vaak “optische illusies” om een vertekende versie van de werkelijkheid te tonen. In de jaren tachtig voerde hij grootschalige opdrachten uit, zoals een 25 voet hoge sculptuur voor de internationale luchthaven van Port Columbus in Ohio met de titel “Brushstrokes in Flight”. En een muurschildering met meerdere verdiepingen voor de lobby van de Equitable Tower in New York. Hij concentreerde zich ook op nautische thema’s en ontwierp en schilderde de romp van het Amerikaanse jacht voor de America’s Cup Yacht Race in 1994. In 1996 hield hij een tentoonstelling met traditionele Chinese landschappen die alom geprezen werden.
Roy Lichtensteins lange carrière en werk hebben hem geëerd als één van de grootste Amerikaanse artiesten. Hij was tot het einde van zijn leven toegewijd aan zijn vak en bracht vaak 10 uur of langer door in zijn atelier. Hij heeft talloze vermeldingen en onderscheidingen ontvangen, zoals de National Medal of Arts die hem in 1995 werd toegekend. Hij was twee keer getrouwd en had twee zonen. Hij stierf in 1997 op 73-jarige leeftijd in New York.